Proactief zijn


17
Oct 2013

Proactief zijn

Mijn blog van vorige week ging over strategisch denken en handelen. Kern was dat dit uiteindelijk leidt tot het op slimme, efficiënte en effectieve wijze bereiken van de gewenste resultaten. Ik ben daarbij niet ingegaan op een belangrijk facet, namelijk het proactief zijn.

Een kok die zich voorbereidt op het diner, zal een schatting maken van het aantal gasten dat er zal zijn en hij zal er – proactief – voor zorgen dat hij alternatieven heeft voor bepaalde gerechten. Het kan dan gaan om mensen die vegetarisch willen eten of mensen met een bepaalde allergie of bepaalde smaakvoorkeuren. Uiteraard kan hij niet alles van te voren weten. Met zijn ervaring, kennis en kunde, zorgt hij ervoor dat de kans dat hij gasten teleur moet stellen, zo klein mogelijk is. En eigenlijk vinden we dat ook heel gewoon. We zouden zeer ontevreden zijn als niet aan onze wensen wordt voldaan. Niets is ergerlijker dan het gevoel te hebben te worden afgescheept. Je ervaart het als een gebrek aan respect.

Eigen handelen wegen

Kijk tegen deze achtergrond ook eens naar het eigen handelen. Ben je richting jouw klanten of afnemers ook zo proactief?
Ook in jouw situatie zal het onmogelijk zijn om alles te voorzien. En je zult ook altijd mensen houden die ondanks al jouw pogingen blijven zeuren of moeten klagen. Behandel die mensen, hoe moeilijk soms ook, altijd met respect. Je moet er echter je algemene gedrag richting klanten niet door laten bepalen. Soms kun je er wel wat van leren en dat kan waardevol zijn. Stop er echter niet teveel energie in.

Scenario's

Het is beter je energie te steken in de overgrote meerderheid van je klanten of afnemers die begrip hebben voor jouw positie en die het op prijs stellen dat je met een voor hen acceptabel alternatief komt. Vanuit het wederzijdse respect kun je zaken ook makkelijker uitleggen en met elkaar bespreken. Dat kun je des te beter naarmate je van te voren hebt nagedacht over waar je tegenaan zou kunnen lopen en als het ware scenario's klaar hebt liggen om problemen op te lossen.

Dat werkt in een restaurant, maar even goed in elke andere organisatie. Het gaat erom dat je goed afweegt bij welke afwijkende vraag welk scenario hoort en dat dan ook gebruikt. Op die manier zorg je er bovendien voor dat je het initiatief houdt en geloofwaardig blijft.

Ik pleit er daarom voor om bij het uitwerken van de operationele uitvoering voldoende aandacht te schenken aan het bedenken en afwegen van scenario's om beter in te kunnen spelen op vragen van klanten of afnemers, die afwijken van de standaard, die je hebt gesteld.

Bij het onderstaande recept moet je ook goed afwegen. Het is echter niet zo, wat in de patisserie over het algemeen wel geldt, dat in dit recept alles tot op de gram afgewogen moet worden. Het betreft een lekkere appeltaart. Bij het bereiden ervan, heb je, vanwege het toch wat rustieke karakter van de taart, wel enige speelruimte. Het is de kunst van de bakker dat van deze speelruimte gebruik gemaakt wordt. En dat geldt evenzeer in andere organisaties. Daarbij hoort een goede voorbereiding en een proactieve opstelling.

 

Appeltaart

Ingrediënten:

  • 350 gram bloem
  • 250 gram koude boter
  • 250 gram witte basterdsuiker + 1 el
  • 1 flinke snuf zout
  • 6-7 appels
  • 3 eieren
  • 150 gram rozijnen
  • 1 volle eetlepel custardpoeder
  • Abrikozenjam
  • 1 citroen, schil geraspt en sap geperst
  • 1 theelepel kaneelpoeder
  • 1 scheut melk

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 180°C.
Vet een springvorm van 24 cm, in met wat boter of olie. Bestrooi met paneermeel zodat bodem en zijkant bedekt zijn.
Zeef de bloem boven een grote kom. Voeg een snufje zout toe. Snijd de koude boter in kleine stukjes en voeg deze met 200 gram basterdsuiker en een ei toe aan het meel. Kneed het geheel tot een deegbal. Druk de bol plat en rol in huishoudfolie. Laat zo 20-30 minuten rusten in de koelkast.
Week de rozijnen in warm water. Weken in rum, port of zelfs thee mag ook.
Schil de appels, verwijder de klokhuizen en verdeel de appels in stukjes of plakjes. Meng er de helft van het citroensap door samen met 1 flinke theelepel geraspte citroenschil, 1 theelepel kaneelpoeder, de geweekte rozijnen, 50 gram basterdsuiker. Klop 1 ei los met 1 scheut melk en 1 volle eetlepel custardpoeder. Meng dit door de vulling.
Haal het deeg uit de koelkast en rol ongeveer 3/4 ervan uit tot een deegplak met een dikte van ongeveer 2-3 mm. Bekleed hiermee de bodem en de rand van de springvorm. Doe de vulling in de vorm en druk voorzichtig aan. Rol het resterende deeg uit tot eveneens een dikte van 2-3 mm. Snijd er reepjes van. Maak deze niet te breed. Leg ze vervolgens kruislings over het appelmengsel. Druk vast op de rand van het deeg.
Zet de springvorm in het midden van de voorverwarmde oven en bak de appeltaart in circa 50 minuten goudbruin en gaar. Ongeveer 10 minuten voor het einde van de baktijd de taart uit de oven halen en de kruislings aangebrachte repen deeg bestrijken met losgeklopt ei. Bestrooien met 1 el suiker. Nog 10 minuten terug in de oven.
Haal de taart uit de oven en laat een kwartiertje afkoelen in de vorm. Verwijder de ring van de taart en plaats de taart op een mooie schaal. Bestrijk de bovenkant van de nog warme taart met abrikozenjam die je door verwarmen vloeibaar hebt gemaakt.
Serveer koud of warm. Lekker met slagroom of vanille ijs.

Weblog voor managers

Volg mij via Social Media

Copyright © 2012 - Koken voor Managers | Drs. H.J. Spaan | Sitemap